Het gaat in de meeste gevallen om consumenten die geld terug moesten krijgen. Alle benadeelde consumenten hebben alsnog hun eindafrekening ontvangen en hebben hun geld teruggekregen. Greenchoice neemt in overleg met de NMa maatregelen om herhaling te voorkomen, aldus de mededingingsautoriteit.
De NMa controleerde of Greenchoice haar klanten binnen twee maanden na de overstap naar een andere leverancier een eindafrekening had verstuurd. Gebleken is dat dit in de periode maart 2005 tot maart 2011 in ruim 20 procent van de gevallen niet op tijd gebeurde. Ruim de helft van de eindafrekeningen in deze groep werd helemaal niet verzonden.
,,Wij erkennen de te late verzending, maar wij betreuren dat – ondanks het feit dat alles hersteld is – de NMa het toch nodig vindt een dusdanig omvangrijke boete op te leggen”, aldus Greenchoice in een reactie. Mensen die nog geld tegoed hadden zijn volgens de onderneming inmiddels allemaal uitbetaald, inclusief rente. Klanten die nog moesten bijbetalen, hoeven dat niet meer te doen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl